Wat is conversie optimalisatie?

In dit artikel behandelen we hoe je met vier stappen jouw conversie kan optimaliseren. Dus hopelijk beantwoord dit artikel de vraag “Wat is conversie optimalisatie?”.

Brand Nova

Datum: 12 mrt, 2020
Wat is conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie

Binnen de online marketing context wordt met conversie bedoeld hoeveel mensen de actie uitvoeren waarvan jij wilt dat ze die uitvoeren. Dit kan zoiets simpels zijn als de website bezoeken bijvoorbeeld vanaf een social media post, vanaf een gerelateerde website of vanuit Google. Het kan ook zijn hoeveel mensen een reservering maken in jouw restaurant, een artikel bestellen via jouw website of hoeveel mensen een recensie achterlaten via Google. Vaak wordt conversie uitgedrukt in percentages, denk aan; van alle mensen die een advertentie van jouw bedrijf te zien krijgen hoeveel procent klikt er dan door naar jouw website? Jij wilt natuurlijk dat dit percentage zo hoog mogelijk is, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Voor dit artikel gaan we uit van conversie vanuit verschillende plekken naar websitebezoeken, maar dit is uiteraard toepasbaar voor al jouw online marketing doelen.

Stap 1: Nulmeting

Hoe gaat het nu met de conversie naar jouw website? Je kan dit bijvoorbeeld meten via Google Analytics. Dit is gekoppeld aan ‘Google Mijn Bedrijf’ en toont inzichtelijk waar jouw bezoekers vandaan komen, of dit via organische bronnen komt of via betaalde campagnes (en hoeveel dat je heeft gekost). Hierin kan dan worden vastgesteld welke delen van de online marketing goed werken en waar met conversie optimalisatie nog een hoop winst te behalen valt.

Stap 2: Analyseren

Vervolgens is het belangrijk om te gaan kijken wat deze percentages betekenen. Betekent het dat jouw social media campagnes niet werken, of betekent het dat de doelgroep misschien niet goed afgebakend is? In deze stap is het belangrijk om alles af te gaan en te categoriseren. Kijk bij elke bron naar afbeeldingen, kleurgebruik, doelgroep, woordgebruik, plaatsing van de ‘call to action’ knoppen, de geboden informatie en andere categorieën die voor jou van toepassing kunnen zijn.

Stap 3: Testen

Na deze categorisering ga je testen wat goed werkt. Dit kan op verschillende manieren, je kan uiteraard via een soort test panel kijken welke onderdelen aanpassingen nodig hebben en suggesties inwinnen. Je kan ook via Google Optimize A/B testen uitvoeren. Stel je doet dit met een social media post, dan maak je twee versies met bijvoorbeeld twee verschillende foto’s. Deze test je en dan vergelijk je de cijfers. Dit kan je doen met elke categorie. Belangrijk daarin is wel dat je dus niet meteen elke categorie verandert, want misschien was alleen het aanpassen van de foto of je woordgebruik al genoeg om je conversie percentage ver te laten stijgen.

Stap 4: Optimaliseren

Na het testen kan je de veranderingen officieel doorvoeren en overal toepassen. Deze stap is ook goed te combineren met stap 3. Test steeds een categorie, voer een verandering door en ga dan een nieuwe categorie testen om die vervolgens door te voeren etc. gegenereerd, zullen dan ook  zwaarder mee worden gewogen, maar ook duidelijker in beeld komen.

Kortom, vier stappen klinkt als goed te doen, maar hou hierbij wel in je achterhoofd dat de markt en het klantengedrag makkelijk verandert. Herhaal deze stappen dan ook om de zoveel tijd om zo altijd de beste versie van jouw bedrijf te kunnen tonen!

 

Conversie optimalisatie laten uitvoeren door Brand Nova

Wij hebben alle kennis in huis om uw conversie te optimaliseren. Dus wilt u graag meer leads via uw online kanalen binnen krijgen? Dan bent u bij Brand Nova aan het juiste adres. Bekijk ons pakket:

> PRO optimalisatie                 

Meer leads en klanten van het internet halen?

Download gratis ons e-Book en kom alles te weten over: Google Reviews; Online Positioneren; Google Mijn Bedrijf.

Je bent succesvol ingeschreven