Brand Nova » Google Mijn Bedrijf » Belang van beleid op basis van kernwaarden

Belang van beleid op basis van kernwaarden 

Wat is het belang van kernwaarden? En hoe vorm je deze? Het belang van kernwaarden is dat mensen begrijpen, waarom het beleid is zoals het is. Je wordt hierdoor vertrouwd door je collega’s en door klanten. Dit is heel belangrijk.

Brand Nova

Datum: 2 jul, 2020

Nikki Goedhart

Beleid op basis van kernwaarden

Als jij bent begonnen met je onderneming en het gaat zoals het gaat, ben je vaak niet bewust van kernwaarden. Zeker als je groeit en als je wil dat je onderneming schaalbaar wordt, dan krijg je te maken met collega’s. Je wilt dat collega’s op een bepaalde manier werken en je kunt heel veel van collega’s verwachten, maar je hebt een blauwdruk nodig van hoe je met elkaar omgaat naar klanten. Hoe je leiding gaat en waar je op terug kan vallen, ook als het niet goed gaat. Dan kun je beslissingen maken op basis van emotie, financiën, maar als er geen duidelijk is waarom bedrijven een bepaalde koers vaart, worden acties niet gewaardeerd. Het belang van kernwaarden is dat mensen begrijpen, waarom het beleid is zoals het is. Je wordt hierdoor vertrouwd door je collega’s en door klanten. Dit is heel belangrijk.

 

De juiste mensen vinden

Je kunt daarnaast beter mensen aantrekken als je weet waarvoor je staat en dit uitdraagt. Je kunt heel goede mensen aannemen, die een bepaald vak goed kunnen uitvoeren. Maar wanneer mensen niet bij jouw organisatie, dus niet hetzelfde DNA hebben en werken met dezelfde kernwaarden, krijg je hier wel problemen mee als je in teamverband werkt. Individuele resultaten lijken soms goed, maar zijn niet op zichzelf relevant. Het gaat verder dan dat. Als je degene bent die solliciteert, weet je ook direct bij wat voor soort bedrijf je terechtkomt.

 

Coachen en kernwaarden

Wij coachen zelf altijd op gedrag en de kernwaarden die je hieraan koppelt. Wij vinden het belangrijk dat onze collega’s persoonlijke ontwikkeling willen omarmen in hun leven. Je moet willen groeien als persoon. Dit zien wij als het gewenste gedrag van collega’s. Mensen blijven gemotiveerd en kunnen ergens naartoe groeien met een doel voor ogen. Voorbeelden van kernwaarden zijn pro activiteit, winnaarsmentaliteit en een positieve focus. Dit zijn de drie kernwaarden die wij zelf hanteren en onze belangrijkste waarden. In de basis vinden wij dat je houding goed moet zijn, omdat je ook op die manier gecoacht gaat worden. Als je mensen ervan kunt overtuigen dat bepaalde kernwaarden werken en mensen gaan deze omarmen, dan hoef je niet vaak op details in te gaan en weet iedereen dat ze er zelf beter van worden en wij ook. Als je genoeg draagvlak creëert in je organisatie, zou innerlijke motivatie daarnaast de norm moeten en kunnen zijn.

 

Hoe kom je bij je kernwaarden?

Als je ondernemer bent of een eigen onderneming hebt, kun je beginnen bij jezelf. Welke dingen vind jij belangrijk? Hierin in gesprek zijn met je team is ook een belangrijke. Hoe werken wij met elkaar, wat vinden wij belangrijk? Hoe communiceren wij met de klant, maar ook hoe gaan we met elkaar om onderling? Schrijf dit op en bepaal dan je kernwaarden met elkaar. Als je dit met elkaar afspreekt en hiernaar leeft, dan creëer je draagvlak en een blauwdruk met elkaar. Breng hier structuur in aan, met opleidingsdagen, trainingen, evaluatiegesprekken etc. Hier zou je met zijn allen veel energie van moeten krijgen. 

Meer weten over hoe je aan meer klanten komt?

Lees alles over hoe je aan meer klanten komt in ons e-Book. Deze bieden we vandaag gratis aan. Ontvang hem nu direct per mail.