Brand Nova » Google Mijn Bedrijf » Storytelling online: dé tips en tricks!

Storytelling online: dé tips en tricks


We horen het steeds meer. Storytelling – en dat verhalen vertellen steeds belangrijker is in het bedrijfsleven. Storytelling online is een krachtig hulpmiddel dat een blijvende impact heeft. Maar hoe komt dat? En hoe kun je beter in storytelling online worden? In deze blog leggen we uit wat het effect is van verhalen vertellen op ons brein en geven we je vijf tips om een ​​betere verteller te worden!

Brand Nova

Datum: 6 aug, 2020

Nikki Goedhart

Heb je ooit in het publiek gezeten toen iemand een verhaal op het podium vertelde? Misschien tijdens een talk in TED-stijl of een stand-up comedyshow. Heb je toen opgemerkt hoe het voelde alsof er een soort magie in de lucht hing? Dit is natuurlijk geen magie. Het is neurologie.

 

Literatuur en onderzoek

Als we je in een MRI-machine zouden stoppen en je feiten zouden vertellen, zouden er delen van je hersenen oplichten. Het zijn de gegevensverwerkingsgebieden van je hersenen. Vervolgens ontdekten wetenschappers dat wanneer je naar een goed verteld verhaal luistert, de delen van je hersenen reageren dezelfde zijn als wanneer je écht in het verhaal zou zitten. Dus wanneer iemand zou praten over de geur van koffiebonen, dan zou je reukcortex oplichten. Als iemand zou vertellen hoe hij met een potlood zou tekenen, dan reageert je motorische cortex. Dit klinkt best logisch hè?

Nog indrukwekkender: dit effect gebeurt ook bij de persoon die het verhaal vertelt. Dus als het verhaal live of persoonlijk wordt verteld, beginnen de hersenen van zowel de verteller als de luisteraars synchroon met elkaar op te lichten. Dit is de magie die je voelt in een kamer of een groep, wanneer een verhaal goed wordt verteld en het publiek geboeid is.

 

Facts, facts, facts!

Een verklaring hiervoor zijn spiegelneuronen. Spiegelneuronen zijn een type hersencellen die zowel reageren wanneer we een actie uitvoeren, als wanneer we iemand anders dezelfde actie zien doen. Dit zou dus de reden zijn waarom we gapen wanneer we iemand anders dit zien doen. Wanneer iemand een verhaal vertelt en onze hersenen reageren alsof we zelf in het verhaal zitten, voelen we een krachtige verbinding met de verteller.

 

Hoe zet je storytelling online in?

Dus, wat is de beste manier om die connectie op te wekken als je verhalen vertelt in storytelling online en offline?

Kwalitatieve content

1.    Geef geen commentaar, maar beschrijf

Om ervoor te zorgen dat de hersenen van je publiek reageren alsof ze in het verhaal zitten, hoef je alleen maar te beschrijven wat er met je gebeurde op het moment dat het gebeurde, zonder noodzakelijkerwijs meningen of context toe te voegen. Laat zien aan je publiek hoe je het hebt ervaren!

Denk aan het vertellen van een goed verhaal als het maken van een film in het hoofd van je publiek. Omschrijf de scènes gedetailleerd. Hoe zag het eruit? Wat gebeurde er? Wie was daar? Wat zeiden ze?

 

2.    Gebruik zintuiglijke informatie

Maak je beschrijvingen rijk. Activeer de prikkels bij je luisteraars door je te concentreren op geur, aanraking, geluid en gevoelens in je verhalen.

 

3.    Vul je verhalen met emotie

De grootste fout die mensen maken bij het vertellen van verhalen, is door niet te vertellen hoe ze zich voelden. Wanneer je emoties in een verhaal opneemt, zullen de spiegelneuronen van je publiek ook die emoties voelen.

Bonustip: Om de kans te vergroten dat je de spiegelneuronen van je publiek activeert, in plaats van alleen de emotie te noemen die je voelde, beschrijf je hoe het fysiek voelde in je lichaam. Dit is heel goed toepasbaar bij storytelling online. In plaats van “Ik was blij”, zou je kunnen zeggen: “Het voelde alsof er warme stroom door mijn borst ging en ik kon niet ophouden met glimlachen”.

 

4.    Vertel alleen het essentiële

Denk na over wat je het meest wilt overbrengen in je verhaal. Voeg vervolgens details toe die dit ondersteunen en verwijder al het andere wat onnodig is. Maakt het uit dat je die dag verkouden was? Nee? Laat het weg. Is het belangrijk dat je moeder een rode jas droeg? Ja? Dat kan er dan in blijven.

 

5.    Vermijd spoilers!

Bij dit punt hoeven we niet lang stil te staan, want het spreekt uiteraard voor zich dat je de spanning in je verhaal verliest wanneer je uitkomsten verklapt. En spanning is een van de belangrijkste aspecten van het vasthouden van aandacht in verhalen. Bij storytelling online wil je dat mensen je tekst blijven lezen, of je video geboeid afkijken. Door ‘spoilers’ in je verhaal te gooien, verlies je deze spanning, die essentieel is om een emotionele reactie te creëren tussen de verteller en het publiek.

 

Samengevat

Als je een verhaal vertelt en bezig bent met storytelling online op social media of offline, zorg er dan voor dat je gedachten en meningen achterwege laat. Blijf bij de belangrijke details en concentreer je op zintuiglijke beschrijving en emoties. Vraag jezelf af: “Hoe zag het eruit?” en “Hoe voelde ik me?” Op deze manier kan jouw publiek en/of potentiële klanten hun ogen niet van hun beeldscherm afhouden. Jouw storytelling online (én offline) is als het goed is na het lezen van deze blog helemaal on point!