Brand Nova » Google Mijn Bedrijf » Hoe kom ik aan meer Klanten?

Hoe kom ik aan klanten en opdrachtgevers?

Veel bedrijven worstelen met de vraag “Hoe kom ik aan klanten?”. Het is niet makkelijk om aan nieuwe klanten te komen wanneer je bijvoorbeeld net begint als ondernemer of wanneer je simpelweg niet zo bekend bent. Met onderstaande 4 stappen kun jij bekender worden onder potentiële klanten.

Brand Nova

Datum: 29 mei, 2020

Gerwin Deinum

Stap 1. Bepaal jouw doelgroep en bedrijfsvisie

Wanneer je sommige ondernemers vraagt wie hun doelgroep is en waarom deze doelgroep bij ze koopt, zal het je verbazen hoe vaak ze hier geen goed antwoord op hebben. Dit is onder andere de reden waarom sommige winkelpanden afwisselende huurders hebben. De ondernemer in kwestie heeft bij het starten van het bedrijf nooit goed gekeken of er vraag is naar zijn product of dienst. Met als gevolg dat klanten en bezoekers wegblijven omdat achteraf blijkt dat er geen klantbehoefte is. Bepaal dus altijd als eerst wie jouw ideale – en juiste doelgroep is.

Bij bedrijven die al een tijdje meedraaien zie je vaak dat ze gestart zijn met dat ene briljante idee. In het begin was er veel vraag en gingen de zaken voorspoedig. Omdat het zo goed ging, werd er niet meer gekeken naar de bedrijfsvisie en of deze nog aansluit bij een veranderende markt. Deze bedrijven staan stil en houden vast aan een oud bedrijfsmodel. Waardoor ze op termijn ingehaald worden door concurrenten die wel meegaan met de tijd.
Staan deze bedrijven bewust stil en moeten deze ondernemers het zien aankomen dat hun verdienmodel veroudert? Helaas is dit een te makkelijke conclusie. Het is zoals een kikker die je in een pan met kokend water stopt. Deze kikker zal direct uit de pan springen. Maar wanneer je de kikker in koud water stopt en het water rustig aan de kook brengt, dan zal de kikker in de pan blijven. Totdat het water kookt en het te laat is.

Hoe kom ik aan klanten

Kortom: ga in gesprek met jouw klanten. Vraag wat ze vinden van jouw bedrijf, jouw dienst of product en wat jij volgens hen beter kan doen. Door goed de klantbehoefte te achterhalen, weet je ook welk aanbod je moet aanbieden. En hoewel het lastig kan zijn: omarm kritiek en wees niet te trots. 

Stap 2. Bepaal hoe groot je doelgroep is en waar zij zich bevinden

Nu je weet wie jouw doelgroep is zul je erachter moeten komen hoe groot deze doelgroep is. Om een levensvatbaar bedrijf op te zetten zul je een doelgroep moeten hebben die groot genoeg is. Van 10 potentiële klanten in jouw regio zul jij waarschijnlijk niet kunnen leven. Hoe groot jouw doelgroep moet zijn is afhankelijk van je verdienmodel en de regelmaat van afname. Het maakt nogal een verschil wanneer klanten elke dag of per maand behoefte hebben aan jouw product.

Is jouw doelgroep groot genoeg? Nu zul je moeten uitzoeken waar zij zich bevinden. Bijvoorbeeld welke websites bezoeken ze (zodat je hier kan adverteren), welke evenementen bezoeken ze, waar wonen ze, enz. De plek waar jouw doelgroep zich bevindt, is de plek waar jij moet zijn om ze binnen te halen als klant.

Google Mijn Bedrijf kan erg waardevolle informatie en inzichten geven over jouw doelgroep. Het is een handig middel wat kan helpen om nieuwe klanten te werven.

Hoe kom ik aan klanten

Stap 3. Hoe bereik ik mijn klanten

Als het gaat om veranderende marktomstandigheden kun je één ding met zekerheid zeggen. Google, de mobiele telefoon, internet en sociale media hebben voor een aardverschuiving gezorgd. Vroeger kon een advertentie op TV of in een krant voor het gesprek van de dag zorgen bij de welbekende koffiemachine op kantoor. Wil je dat nu nog lukken zul je van goede huize moeten komen.

Niet elk bedrijf heeft enorme budgetten om te besteden aan online marketing. Daarom is investeren in lokale vindbaarheid de beste stap om mee te beginnen. Het vergt geen enorm budget, maar het resultaat daarentegen is snel merkbaar. Uit onderzoek van Google blijkt bijvoorbeeld dat 80% van de mobiele zoekopdrachten gericht is op diensten, producten of winkels die in de buurt te vinden zijn. De helft van deze gebruikers bezoekt binnen 24 uur nog de fysieke locatie.

Door het Google Mijn Bedrijf account te optimaliseren verbeter je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Je kunt o.a. laten zien wanneer jij open bent, wat anderen van je vinden en wat jou bedrijfsvisie is. Met het verbeteren van je lokale vindbaarheid trek je dus meer bezoekers naar jouw bedrijfslocatie.

Alleen deze drie stappen geven al antwoord op de vraag: “Hoe kom ik aan klanten?”. Het geheim van terugkerende klanten zit hem in stap 4.

Google Mijn Bedrijf

Stap 4. Blijf in contact met je klanten

Veel bedrijven laten een kans liggen door slechts eenmalig iets te verkopen aan klanten. Een goed product of dienstverlening gaat onder andere ervoor zorgen dat iemand vaker terugkomt. Maar wat ook echt een verschil gaat maken, is in contact blijven met je klanten. Want hoeveel klanten ken jij alleen van gezicht? En van hoeveel klanten ken jij de naam? Meeste bedrijven herkennen hun klanten alleen van gezicht.

Door gebruik te maken van slimme applicaties kun je rechtstreeks blijven communiceren met jou klanten. Denk hierbij aan het regelmatig versturen van e-mails die waardevol zijn voor jou klanten. Door 80% van de tijd nuttige en leuke informatie te delen met klanten maak je ambassadeurs van jou klanten. Door de resterende 20% leuke aanbiedingen te versturen creëer je terugkerende klanten.

Hopelijk heeft dit artikel jou verder geholpen met het beantwoorden van de vraag: “Hoe kom ik aan klanten?”.

Wil je meer klanten scoren?

Met 4 praktische tips in ons e-Book krijg je snel veel nieuwe klanten. Deze bieden we vandaag gratis aan. Ontvang hem nu direct per mail.

Meer leads en klanten van het internet halen?

Download gratis ons e-Book en kom alles te weten over: Google Reviews; Online Positioneren; Google Mijn Bedrijf.

Je bent succesvol ingeschreven