Brand Nova » Google Mijn Bedrijf » Belang van een goede online reputatie

Het belang van een goede online reputatie en google positionering

Online reputatie en positionering in Google is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Het internet zorgt voor meer transparantie en openheid. Met de komst van vergelijkingswebsites en Google Mijn Bedrijf heeft dit nog meer waarde gekregen.

Brand Nova

Datum: 7 jul, 2020

Nikki Goedhart

Er zijn in ieder geval twee belangrijke categorieën die we onderscheiden bij het verbeteren van je online reputatie. Het eerste is preventie; het voorkomen van negatieve of slechte recensies. Het tweede, waar je eigenlijk niet mee bezig wilt zijn, is het herstellen van je reputatie.

Concrete tips voor het voorkomen van een slechte reputatie:

  • Maak realistische afspraken met klanten. Laat hen weten wat ze kunnen verwachten, zodat hun ervaring niet tegenvalt;
  • Zorg voor dat stukje extra service voor jouw klanten. Hierdoor zorg je dat ze geen slechte ervaring hebben, maar dat jij juist de verwachtingen van je klanten overtreffen;
  • Daarnaast is het belangrijk om professioneel en vriendelijk te zijn tegen klanten. Een open deur, maar de norm;
  • Zorg ervoor dat zo veel mogelijk klanten uitgenodigd worden om een online een review achterlaten.

Uit onderzoek blijkt dat de ‘spontane klanten’ die een review achterlaten, dit doen op het moment dat ze een sterke emotionele band voelen. Dit werkt beide kanten op; zowel negatief als positief. Wanneer bij mensen verwachtingen overtroffen worden, zowel als een zeer slechte ervaring hebben, zijn zij sneller geneigd een review achter te laten.

 

Google Positionering

Zelf invloed uitoefenen op jouw online reputatie en Google positionering

De beste manier om invloed uit te oefenen op jouw online reputatie is door de drempel te verlagen om een review te plaatsen.  De makkelijkste manier om deze drempel te verlagen is door te werken met een mailingsysteem. Je moet hierin wel creatief zijn. Veel klanten ontvangen vaak mails van bedrijven en zien dit vaak als ongewenste mail. Wat veel bedrijven daarom doen is een presentje geven, een korting of kans om iets te winnen. Je kunt natuurlijk ook de mail heel persoonlijk maken, om een standaard e-mail vermijden. Voor winkels die offline werken, zouden de ondernemers aan de balie kunnen vragen bij het afrekenen of klanten een review willen achterlaten.

Voorkomen is beter dan genezen

Als je zorgt voor preventie dan hoef je helemaal niet te dealen met negatieve reviews. Dat is natuurlijk het mooiste en hoe je klanten het beste kunt helpen. Ook hebben negatievere reviews een sterkere invloed dan positieve reviews. Dit kan er dus ook voor zorgen dat potentiële klanten een actie of aankoop stoppen of annuleren waardoor je klanten misloopt. Daarnaast neemt Google de reviews ‘mee’ in de ranking factoren van jouw bedrijf en/of website. Een bedrijf met betere reviews en meer sterren wordt eerder vertoond dan een bedrijf dat slechter scoort. In meerdere opzichten kun je dus stellen dat je Google positionering en online reputatie wel degelijk afhangt van online reviews.

Meer invloed krijgen op de reviews die je ontvangt? Klik dan op meer informatie voor ons Reviewpakket

Voor het verzamelen van reviews maken wij gebruik van jouw huidige klanten; je krijgt de mogelijkheid nieuwe e-mailadressen via een speciale link door te gevenDeze reviews komen in een geautomatiseerd klantensysteem die positieve klanten ertoe aanzet om een Google review of Social media review te plaatsen

Google Positionering

 

Google Mijn Bedrijf

In Google Mijn Bedrijf zijn lokale bedrijven opgenomen, die zich hier hebben aangemeld. Google Mijn Bedrijf is geïntegreerd in de organische zoekresultaten van Google. Wanneer mensen zoeken op een kapperszaak in Haarlem, worden de zoekresultaten in Google Mijn Bedrijf als eerste weergegeven. Het voordeel hiervan is dat je op een gratis manier klanten ontvangt. Er zijn heel wat manieren om jouw positie in Google Mijn Bedrijf te verbeteren, door bijvoorbeeld het toevoegen van Google Streetview Inside, professionele bedrijfsfoto’s of video’s en dus ook reviews. Deze vorm van zoekmachine optimalisatie maakt jouw Google Mijn Bedrijf beter vindbaar. Het is een heel toegankelijke manier voor ondernemers om klanten te werven. Veel ondernemers zien Google Mijn Bedrijf nog over het hoofd, terwijl dit een erg grote waarde heeft voor Google. Het Google bedrijfsaccount draagt bij aan de zoekmachine positionering van jouw website waardoor je betere resultaten behaalt met je online marketing.

De volgende stap

Kortom, twee dingen kun je doen als ondernemer.
1. Zorgt voor een goede klantervaring om negatieve reviews te voorkomen.
2. Als je negatieve reviews hebt gekregen, óók dan is het noodzaak om te beginnen met jouw klantervaring. Als ondernemer heb je geen invloed op verwijderen van reviews, dus je wordt overgelaten aan wat klanten over jou schrijven.

Als je de stap hebt gemaakt om jouw klanten de beste klantenervaring te bieden, is het daarna belangrijk om te kijken hoe je je huidige en nieuwe klanten in de gelegenheid kan stellen om een review achter te laten.

 

Meer hierover weten? Beluister direct onze podcast.

Meer weten over Google reviews?

Lees alles over Google Reviews in ons e-Book. Deze bieden we vandaag gratis aan. Ontvang hem nu direct per mail.

Meer leads en klanten van het internet halen?

Download gratis ons e-Book en kom alles te weten over: Google Reviews; Online Positioneren; Google Mijn Bedrijf.

Je bent succesvol ingeschreven